Bonus!
Vragenlijst kind- en/ of jongerengesprek
“groene balletjes”
Waar krijg jij energie van?
Als je eenmaal de kracht van de “groene, positieve balletjes” in gesprekken hebt ontdekt, wordt dit een vast onderdeel.
Dan gaat er niet alleen voor de kinderen/ jongeren een wereld van taal open, maar ook inzichten voor ouders, de school en het netwerk om de leerling heen. Directe visuele haakjes in gesprekken.
Maak vaker gebruik van het sterke visuele brein in combinatie met tekeningetjes die ter plekke ontstaan. Door jou en/of door de leerlingen.
En bewaar de spiekbriefjes die hieruit ontstaan goed. Het is goud op dat moment én voor later (transfer).
Maatwerk. Zoals elk mens uniek is en ook zo bij taal mag komen. Net even anders.

“Vandaag heb ik de eerste vijf gesprekken gehad. De eerste vijf minuten van het gesprek ga ik met ouders in op het opp (wat zijn de veranderingen tov vorig schooljaar en wat zijn de speerpunten dit jaar). In die tijd mochten de kinderen alvast een poppetje tekenen. Daarna had ik nog 15 minuten voor de kinderen om de balletjes te doen. Wat ontzettend leuk om ze zo actief te betrekken in het gesprek! En… Ik vond het geen moment spannend om te doen terwijl ik er een klein beetje tegenop zag. Kinderen kregen vol trots hun tekening mee en ik kon de informatie verwerken in gespreksverslag. Het mooiste compliment kreeg ik van een moeder; Wauw, ik heb hem nog nooit zoveel horen vertellen in een gesprek, ik sta met mijn oren te klapperen. Ik heb haar verteld dat het tekenen ontzettend helpt omdat het jongetje anders op alles ‘ja’ antwoord.”